Chopp o hej..

Chopp o hej.. 





image118



Hej pa er..

Kan ju borja med att forklara bilderna, de som behover forklaras vill saga.

Forsta lilla bilden: Min tuk tuk forare och numera van, i baten pa vag till Floating Village. Han fick lite klader av mig, han hade bara en troja sa jag tyckte han kunde fa lite. Vi at middag med hans polare igar och tog nagra kalla Anchor Beer ( 7 sek / sejdel ) ! Idag har vi varit vid ankor templen med tillhorande tempel..Trevligt var ordet.
Bild nr:2 ar ett av husen pa floating village, manniskorna dricker och skiter i samma vatten har.
Nr:3 ar krokodilfarmen som nagra vietnameser har pa floating village..
Nr:4 ar solnedgangen over floating.
Nr:5 ett av de vackraste templen jag sag idag, kan inte forestalla mig hur de gjorde nar de byggde detta !
Nr:6 ar Templet Angkor Wat, det templet de skyltar med och det storsta av dem !
Och sista ar som forsta bilden sjalvupptagna jag, denna gang framfor ett pampigt tempel..

Sa da var det gjort, bilddagboken kranglar sa jag fick lagga ut lite bilder har istallet.
Hoppas de duger =)
Som synes var jag igar eftermiddag pa Floating Village, en by med hus i vattnet utanfor Siem Reap.Otroligt rorande att se manniskor som har det som de, bor pa vattnet och skiter rakt ner i vattnet medans grannen fyller kosan och svaljer tio meter bort. Vi tog mopeden ut, cirka 45 minuter. Och sedan bat i ytterligare 20 minuter ut till sjalva bebyggelsen, och dar var vi mitt i allt elande.
Sjuka kontraster stotte jag ocksa pa, da manniskor fran staden och vietnameser fran vietnam hade byggt stora maktiga restauranger pa vattnet. Precis intill fattigdomen, nar vi lade till pa restaurangen stod det ungar och tiggde pa bryggan. Fattiga som fa.
Vi njot av solnedgangen pa restaurangen, tittade pa krokodilfarmen innan det var dags att ta sig inat staden igen.
Nar vi lade till med baten i land satt det ett gang gubbar och drack nagonting ur en vattenflaska, de sa till mig att satta sig bredvid dem. Flaskan forpassades till min hander och de bad mig smaka, och man ar ju inte dum. Sa illa kan det ju in te smaka, tanker man. Men nar jag fick vatskan i munnen var jag helt overtygad om att det var bensin jag inmundigat, innan jag hann tanka svalde jag. Som man gor.
Vi lamnade sallskapet, han i fram och jag i bak pa mopeden. Han korandes, jag spottandes.
Smaken satt kvar 45 minuter senare nar vi anlande till mitt rum, var da fortfarande overtygad om att jag druckit nat som inte var berusningsmedel.
Men kvallen gick och smaken forsvann, tuk tuk killen och jag at middag med tva av hans vanner. Senare pa kvallen odsla vi pengar pa Cambodias nationaldryck, Anchor beer. Kvallen gick, natten kom. Sejdlar tomdes, som om man aldrig gjort annat.

Dagen som nu ar forbi tillbringade jag pa Angkor Wat, en sanslos samling tempel i utkanten av Siem Reap.
Och ni ser sakert pa bilderna vad jag menar, sanslost.
Dagen startade med att Tuk Tuk killen vackte mig genom mitt fonster, jag minns att han skrek maku maku.
Han sjalv heter Morris och ar en trevlig liten prick, han kor tuk tuk i staden och hyr ett rum pa samma stalle som Marcus Conny. Vi hade en trevlig dag vid tempelbyn, han korde mig till olika tempel och slappte av mig. For att sedan leta upp narmsta hangmatta att lagga sig i, gardagen tog hart pa honom. Jag lovar, pa mig med forresten.
Sju och en halv timme av min dag agnade jag at tempel, man kan kopa 1,3 eller 7 dagars biljett. En dag kandes logiskt for mig, under de sista timmarna kokade min hjarna. Trodde jag skulle segna ihop nar jag entrade det sista och storsta  templet, Angkor Wat. Det var en maktig kansla att se alla dessa tempel idag, och det ar med handen pa hjartat enda gangen i mitt 22:ariga liv som jag fatt gashud av stenar. Skamt o sido, vissa av templen ar obeskrivligt maktiga.
Maste beratta om en kul handelse jag ej lyckades fa pa kort, efter det nast sista templet.
Jag och Morris lag i varsinn hangmatta pa en liten restaurang med plattak och plaststolar, och hangmattor da saklart. Inte for att detta har nagot med historien att gora, atminstande inte plattaket och plaststolarna.
Jag lag och hade precis slumrat till, nar jag vacktes av att en stor vit ko i svenskalg storlek stod cirka 3 dm fran mig och tittade pa mig. Och kossorna har ar inte sma, de ar enorma. Jag sprattla till som nat jag aldrig tidigare sett, och kossan satte fart och lopte rakt genom koket pa restaurangen. Det roliga ar att jag vart livradd medans personalen bara ryckte pa axlarna, leendes forstass. Men man har vant sig, kossor,tuppar,honor,ander,katter och hundar i restaurangkoken, och odlar med forstass. Tank om Masten hade det sa, da skulle inte jag ata flygande jacob dar i alla fall :)

Hur som haver, mina tva dagar som gatt har varit tva fina minnen att ta med sig hem till Charleswood !
Brynas vinner ikvall och ar i Elitserien aven nasta ar, Tackar Tackar..

Och som sist och gangen innan det, skriv en kommentar nar du last vad jag plitat samman..

CIAO



Kommentarer
Postat av: Adil

Västerås 0 - 7 Brynäs. Hurra hurra hurra!

2008-04-10 @ 21:10:06
Postat av: papi

brynäs kvar men även rögle. kul att läsa bloggen,längtar till tisdag. kram

2008-04-10 @ 21:50:17
Postat av: de rock

Jävul vaq kul det är att sitta här i Sverige där en snöstorm precis har passerat och svept bort alla drömmar man har om att damma av den gammla rullbrädan. Ser att vi fastnade för samma tempel. Lite skummt att gå omkring och se alla ansikten glo på en som att man inte har något där att göra. Missade den där flytande byn, verkade ha varit en sweet upplevelse. Hoppas du ska åka buss mellan siem reap och bangkok. En upplevelse att komma ihåg, det är allt jag säger. Hoppas du får det bra resten av resan så ska jag hålla några singha kalla här hemma så övergången blir till bra öl inte blir så smärtsam. Stay black!!

2008-04-11 @ 11:47:21
Postat av: Sussie

Vilken snygging till grabb ja har :D

2008-04-11 @ 22:19:10
URL: http://slimsusie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0